![]() |
Uri Caine |
25.07.2013, Czwartek/Thursday - 19.30
Sala Wielka Centrum Kultury Zamek, ul. Św. Marcin 80/82
Uri Caine plays Władysław Szpilman – projekt specjalny
Marek Edelman powiedział kiedyś "Szpilman jest symbolem tych wszystkich, którzy przeżyli, albowiem
musiały być dziesiątki przypadków nieprawdopodobnych, cudownych - żeby przeżyć."
Muzyka tego kompozytora i pianisty, studenta Konserwatorium
im. Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem Józefa Śmidowicza i Aleksandra
Michałowskiego a później Akademii Sztuk w Berlinie, gdzie studiował u Artura
Schnabla i Leonida Kreutzera (fortepian) oraz kompozycję u Franza Schrekera za
sprawą filmu PIANISTA Romana Polańskiego znana jest na całym świecie.
To projekt artystyczno-kulturalny poświęcony postaci i
twórczości wybitnego kompozytora, twórcy muzyki klasycznej i wielu
niezapomnianych piosenek, które na stale wpisały się w historie kultury XX
wieku.
Koncert będzie składał się z dwóch części, podczas pierwszej
Uri Caine wystąpi z polskimi muzykami, Ksawerym Wójcińskim na kontrabasie i
Robertem Raszem na perkusji. Muzycy wspólnie przedstawią autorskie interpretacje
kompozycji Szpilmana. Druga część to solowy recital pianisty wypełniony
kompozycjami przygotowanymi na zamówienie Tzadik Festiwal. Uri Taine, jeden z
wielkich innowatorów współczesnej muzyki złoży w ten sposób swoisty hołd
polskiemu kompozytorowi i pianiście.
Ksawery Wójciński
- kontrabasista, kompozytor, improwizator. Przez jednego ze swoich profesorów
nazwany niegdyś z czułością "Nikiforem kontrabasu". Jest absolwentem
Bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie kontrabasu. Aktywnie uczestniczy w życiu
polskiej sceny muzyki improwizowanej, eksperymentując z brzmieniem i forma.
Współpracował w ramach rożnych projektów z Mikołajem Trzaską, Raphaelem
Rogińskim, Markiem Tokarem, Tomaszem Duda, Robertem Raszem. Współzałożyciel
kwartetu / sekstetu Emergency oraz kwartetu Hera. Nagrywał m.in. z Wacławem
Zimplem, Robertem Kusiołkiem, Klausem Kugelem, Michaelem Zerangiem i Antonem
Sjarowem.
Robert Rasz -
absolwent Wydziału Jazzu Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w
Warszawie i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Współpracuje z licznymi zespołami muzycznymi m.in. Emergency, Raalya, Zimpel /
Traczyk / Rasz Trio, Kadabra, jak również z indywidualnymi, wybitnymi
artystami, takimi jak: Gaba Kulka, Piotr Rodowicz, Mikołaj Trzaska, Jerzy
Małek, Wojciech Pulcyn, Piotr "Bocian" Cieślikowski czy Marcin
Małecki. Brał udział w wielu festiwalach m.in. Nordischerklang w Graisfwald
(Niemcy) . W 2002 roku zdobył indywidualne wyróżnienie na krakowskim festiwalu
Jazz Juniors, a w 2005 roku wraz z zespołem uhonorowany został I nagrodą dla
Najlepszego Zespołu Jazzowego na Festiwalu "Nadzieje Warszawy".
Uri Caine urodził
się w Philadelphii, gdzie rozpoczął naukę gry na fortepianie u Bernarda
Peiffera. w młodości uczestniczył w wielu projektach muzycznych [grał m.in. w
wielu zespołach prowadzonych przez Hanka Mobley'a, Johnny'ego Colesa, Mickey
Rokera, Jymmiego Merritta, Bootsie Barnesa and Grovera Washingtona]. Studiował
kompozycję na University of Pennsylvania u George'a Rochberga i George'a Rumba.Od przeprowadzki do Nowego Jorku nagrał już ponad
dwadzieścia autorskich albumów. Jego dwie pierwsze płyty - Sphere Music [1993]
i Toys [1995] były hołdem dla wielkich pianistów jazzowych - Theloniousa Monka
and Herbie Hancocka. Jego sztandarowymi projektami są płyty z aranżacjami
muzyki klasycznej [Mahler, Wagner, Beethoven, Bach i Schumann]. Krążek Primal
Light [Winter&Winter 1996] z interpretacjami muzyki Gustava Mahlera zyskał
uznanie wielu środowisk muzycznych, m.in. nagroda Towarzystwa Mahlerowskiego.
Materiał na płytę Wagner e Venezia [Winter&Winter 1997] został
zarejestrowany w Caffe Quadri mieszczącej się na Placu św. Marka w Wenecji.
Jednym z ostatnich projektów Caine'a jest The Uri Caine Ensemble Plays Mozart
[Winter and Winter 2006].
Pisał na
zamówienie m.in. Vienna Volksoper, The Seattle Chamber Players, Relache, The Beaux Arts Trio, Basel Chamber Orchestra,
Concerto Köln i American Composers Orchestra. Był muzycznym szefem
Biennale w Wenecji [wrzesień 2003], gdzie premierę miała jego kompozycja The
Othello Syndrome.Autorską wersję Beethovenowskich Wariacji Diabellego
wykonywał m.in. z Cleveland Orchestra, Moscow Chamber Orchestra i Swedish
Chamber Orchestra. W 2006 roku był kompozytorem-rezydentem Los Angeles Chamber
Orchestra, dla której napisał Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę kameralną
[prawykonany z Jeffrey Kahane w maju 2006].
Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami i formacjami
muzycznymi [m.in. Don Byron, Dave Douglas, John Zorn, Terry Gibbs, Clark Terry,
Arto Lindsay, Sam Rivers, Woody Herman Band, Annie Ross, Enja Band, Global
Theory and the Master Musicians of Jajouka]. Występował na najważniejszych
festiwalach - jazzowych [m.in. The North Sea Jazz Festival, Montreal Jazz
Festival. Monterey Jazz
Festival, San Sebastian Jazz Festival, Vittoria Jazz Festival, Newport Jazz
Festival] i klasycznych [The Salzburg Festival, Holland Festival, IRCAM, Great
Performers at Lincoln Center].
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz